De la designeri pana la dive, fashioniste sau pur si simplu femei care viseaza cu ochii deschisi inspirate de arome, toata lumea e de parere ca Chanel No. 5 este parfumul-legenda, cel mai faimos creat pana acum, reprezentativ pentru esenta femininatii. Poate sa-ti placa, poate sa nu te atraga suficient incat sa-l simti pe piele… cert este, insa, ca nu-l poti uita.
De la declaratia lui Marilyn Monroe („tot ce port in pat sunt doua picaturi de Chanel No. 5”) pana la asocierea unor nume sonore cu acest parfum (Catherine Deneuve, Nicole Kidman, Audrey Tatou), anii nu au facut decat sa intensifice legenda. La fiecare 55 de secunde, undeva in lume este vanduta o sticluta de Chanel No. 5…
Numele
In 1921, Gabrielle „Coco” Chanel i-a incredintat parfumierului Ernest Beaux misiunea de-a crea sase variante de parfum ravasitor, din care ea urma sa aleaga una singura pentru a o promova.
Beaux si-a pus esentele in sase sticlute, numerotate firesc de la 1 la 6… iar 5 a fost numarul norocos pentru Coco.
Formula magica
Pana in ziua de astazi, Chanel a reusit sa tina secreta formula care a transformat un simplu parfum intr-o declaratie de eleganta.
Notele de varf provin din ylang ylang si neroli (al carui miros seamana cu cel de portocala), iar cele intermediare sunt extrase din trandafiri si iasomie. Pana aici, arome florale care sunt folosite „by default” in aproape toate parfumurile de calitate.
Notele de baza sunt cele care fac diferenta majora, imprumutand forta aromelor de lemn de santal si vanilie. Vanilia e cunoscuta ca afrodisiac si a devenit un standard in industria parfumurilor, daca vrei sa creezi un parfum senzual.
„Am vrut sa le ofer femeilor un parfum artificial precum mirosul unei rochii, ceva fabricat. N-am vrut trandafiri sau liliac, am vrut un parfum ca o compozitie.” spune Coco Chanel.
In 1921, toate parfumurile pentru femei erau compuse din arome florale. Femeile trebuiau sa miroasa precum trandafirii. Ei bine, santalul a adus ceva din salbaticia Asiei in formula, punand in valoare acel „je ne sais quoi” masculin din personalitatea fiecarei femei. Specialistii spun ca aceasta e cheia succesului pentru Chanel No. 5: faptul ca te detaseaza de sintagma „sexul slab”.
Controversa
Exista totusi un ingredient in plus in Chanel No. 5, obtinut din teritorii indepartate, cu sacrifii de sange: moscul de civeta (un animal de talie mica ce traieste in Africa si unele zone din Asia). Folosirea moscului, extras prin modalitati crude de la civete, a starnit controverse si a adus casa Chanel in colimatorul asociatiilor pentru protectia animalelor.
Abia in 1998 specialistii Chanel au anuntat ca au gasit un inlocuitor sintetic pentru moscul de civeta.
Teoria contrastelor
„Am vrut sa le ofer femeilor un parfum artificial”, a declarat Coco Chanel. „Artificial precum mirosul unei rochii, ceva fabricat. N-am vrut trandafiri sau liliac, am vrut un parfum ca o compozitie”.
Chanel a folosit principiul contrastelor: un parfum artificial are menirea de-a scoate si mai mult in evidenta frumusetea naturala a femeii, dat fiind asocierea improbabila. Dupa spusele lui Coco, Chanel No.5 e un parfum „abstract si unic”. Tocmai de aceea, atractia pentru el e inexplicabila, dar si irezistibila.